Avstå från att lämna fordonet till bilskrot Honda från Uddevalla på grund av ett högt värde på bilkomponenter för batteri. I synnerhet om reservdelen skall köpas från en auktoriserad bilverkstad. En del fattar onödiga val, när prisuppgift överlämnats av en märkesverkstad. Men det är allmänt bekant att räkningen hos ett sådant firma är svindlande högt. Att behöva skrota bilen i Göteborg över reservdelspriser visar, att skandinaviska bilinnehavare betalar dubbelt så mycket, som reservdelen kostar exempelvis i Polen. Och Pressen tillerkänna ger, att svenska bilverkstäder kan faktiskt konsten att få ut max ersättning. Ävenså hälften av räkningen är vanligtvis astronomiskt jämfört med det en skrot kan tillhandahålla. Den fordonsinnehavare som söker det förmånligaste alternativet kan köpa delar hos en bilskrot med självplock av begagnade bildelar. Så det är möjligt att upptäcka en väl fungerande reservdel för smärre än en tiondel från den auktoriserade bilverkstaden. Och att skaffa en ny del till en begagnad bil är samma sak som att kasta en massa pengar i sjön. Den dagen personbilen skall lämnas till en bilskrot har den funktionella bilkomponenten inget nytta för bilinnehavaren.
Hur fyndas prisvärt batteri till Honda från Uddevalla till ett rimligt belopp?
Att köpa ett gammalt batteri till Honda från en bilskrot i Göteborg är bra mycket billigare än att köpa ett nytt. Men har fordonet kvar stor del av sin levnadslängd kan det vara smart att byta ut mot en nytillverkad bilkomponent. Reflektera att fakturan halveras igenom order från Italien eller USA. Det finns ävenså möjligheter till köp hos Skruvat.se eller AD-bildelar. Och det gäller också hos Märkesdemo, som också handhar handeln av begagnade bilkomponenter från 150 st. av Sveriges skrotföretag. Flertalet förfasar sig över piratkopior som undermåliga. Men många av dessa batteri till Honda är framställda hos samma företag som tillhandahåller märkesverkstäderna. Så det är väl enbart det lägre priset som innebär en märkbar skillnad.