Som bilförare utsätts man dagligen för händelser som kräver hjälp från andra. Krockar eller avåkningar med plåtskador som hindrar fortsatt framfart, och som fordrar bärgningshjälp till en bilverkstad. Och det kan vara punktering, bränslestopp eller borttappat nyckel som kräver assistans på platsen. Men allt har sina kostnader. För att spränga sin bilbudget tecknas därför lämplig bilförsäkring av bilägaren.
Olika priser på bilförsäkringar
Kruxet är att det finns fem olika nivåer ett välja mellan. Prisskillnaden är naturligtvis markant. Så det gäller bildligt, att inte elda för kråkorna. Samtidigt får man ju inte vara dumsnål. Men års-skillnaden mellan den största försäkringen, som innehåller lockmedlet borttappat nyckel,
varierar uppåt från cirka 3 000 kronor för en privatperson. Tecknas en enkel trafikförsäkring på en äldre bil med ett värde av 15 000 kronor, och som körs skadefri i fem år, är det detsamma som 0 kronor i värdeminskning. Många drar sina slutsatser enligt den enkla modellen och tecknar därför den billigaste varianten.
Risken är stor att man blir utan ersättning och bilen skrotas om man bara har trafikförsäkring. Är man vållande kommer försäkringsbolaget enbart ersätta motparten. Att teckna lämplig bilförsäkring hänger oftast ihop med premiekostnad och bilens värde.
Försäkringsbolaget skrotar ofta äldre bilar
Men har man, som jag gjort, krockat med min gamla bil och vet icke om den bör lagas eller kasseras. Det har blivit en del plåtskador. Har haft bilen i tio år och det har varit problemfria år. Därför känns det väldigt konstig när man inte vet vad som kommer att hända med den. Bilen är tretton år nu och har rullat 23 000 mil. Jag fattar att värdet ej är så högt och det måste accepteras.
Har själv dålig kunskap om bilar och försäkringar. Snackade därför men en kompis, som beskriver hur problemet skall tacklas. Först bör man höra med sitt försäkringsbolag oberoende på försäkringsnivån. Man bör vara varse om, att det icke behövs stora blessyrer på fordonet innan
försäkringsbolaget köper in och skrotar den. Det här omfattar framförallt plåtskadade bilar.
Anlita mindre aktörer som fixar bilen
Om man endast har trafikförsäkring och anses som den som föranlett kraschen kommer ingen betalning för fordonet att betalas ut. Motparten kommer å andra sidan att få ersättning fullt ut från
bolaget. Den som befinner sig i sådant scenario, tvingas att fatta samtliga beslut om bilen själv. Troligtvis har bilen efter krocken fraktats till en ackrediterad verkstad där den står och väntar på att lagas eller skrotas. Transportkostnaden täcks icke av trafikförsäkring utan den tvingas bilägaren att erlägga från sin egna portmonnä. För att inte lägga ner onödiga slantar tvingas man organisera hur man bör gå tillväga. Är man inte sakkunnig på fordonet kan det vara marigt att utvärdera kostnaderna för renoveringen på fordonet. Testa och fråga någon bland kompisarna, på samma sätt som jag själv gjorde. Auktoriserade verkstäder är 300% så kostnadskrävande i jämförelse med små fristående verkstäder. Sakkännedomen kan också vara större därför att dessa bilmekaniker jobbar de flesta modeller av olika bilmärken. Någon av polarna kan säkert tipsa om någon som kan utföra jobbet med vettig betalning.
Skrotning är ibland det bästa alternativet för bilen
Under tiden som man väntar på råd bör man ta reda på hur mycket det kostar att förvärva en motsvarande bil (din bil innan smällen) på exempelvis blocket.se. Om reparationskostnaden överskrider kostnaden för att köpa det likvärdiga fordonet bör man skrota sin krockade bil
bums. Antingen hör du ett av bilproducenternas mottagningsställe eller en godkänd bilskrot för att få fordonet skrotad på ett miljöriktigt sätt. Och observera att man kan få upp till 2 000 kronor i ersättning vid inlämning till "rätt" bildemontering.
LÄS MER: Flertalet skrotbilar i skog och mark